Läste precis en mycket intressant artikel som forskning & framsteg (fof.se) nyligen publicerat. Den handlar kort och gott om en en isländsk studie som visar att tidig adhd-behandling faktiskt kan göra stor skillnad för barns resultat i skolan, speciellt i matematik som denna studie fokuserat på.
När jag snubblar över och läser studier & artiklar av detta slag börjar jag alltid fundera: ”Gud va bra att det finns något som faktiskt hjälper och ger barn med en ADHD-diagnos samma möjligheter att åstadkomma lika bra resultat i skolan som andra barn”.
Samtidigt (och i sedvanlig ordning) stannar knappast tankarna där flyger alltid iväg till massa annat för att sluta i en något skeptisk och oroande tanke: ”Om det nu finns hjälp att få i form av mediciner, varför felar vi då fortfarande och varför kommer artikel efter artikel, rapport efter rapport om barn & unga vuxna med NPF som ignoreras och inte alls får hjälp runt om i Sverige?”.
Förresten så ville jag bara dela lite roliga nyheter kring Underbara adhd :)! Samarbetet med Medalgon har redan givit resultat i form av två bekräftade föreläsningar inom den närmsta tiden samt att fler är på gång. Känns självklart fantastiskt roligt men jag kan fortfarande inte förstå att min bakgrund och mina erfarenheter kan intressera andra människor. Jag säger det med ett leende på läpparna och tror att jag känner så eftersom att det är ”vardag” för mig och något jag tvingats acceptera samt leva med. Kul som attans ska det bli i alla fall och extra roligt är det att folkvalda politiker kommer närvara på en av föreläsningarna.
Närmare 12 000 barn på Island, födda mellan 1994 och 1996, har fått centralstimulerande mediciner mot koncentrationsproblem och andra symtom på adhd. Precis som alla andra isländska barn genomgick de nationella prov både i fyran och i sjuan. Men till skillnad från de andra barnen lyckades de i genomsnitt sämre i årskurs sju, speciellt i matematik.
Fast hos de barn som började ta medicin inom ett år efter det första nationella provet blev försämringen mindre, enligt en rapport i tidskriften Pediatrics. Barn som väntade med medicinen i ytterligare ett år eller mer lyckades betydligt sämre.
– För barn som behöver medicinen verkar det vara en fördel att börja tidigt, säger Helga Zoëga, epidemiolog vid Mount Sinai school of medicine i USA och Islands universitet.
En viktig fråga gäller förstås hur många barn som verkligen behöver centralstimulerande läkemedel. På Island är andelen som blivit medicinerad nästan fem gånger högre än i Sverige.
Den nya studien handlar bara om läkemedel. På Island finns nästan inget annat stöd för de diagnosticerade barnen, enligt Helga Zoëga. Det är väl belagt att tabletterna skärper koncentrationen på kort sikt. Betydligt mindre är känt om de långsiktiga effekterna.