Studie: Barn med ADHD presterar bättre om de får röra på sig

Föreställningen att barn med ADHD behöver ”sitta still och koncentrera sig” är inte bara overksam, utan direkt felaktig. Det visar en ny studie från University of Central Florida (UCF) som också ger hypotesen att motorisk hyperaktivitet är en kompensatorisk mekanism hos barn med ADHD ytterligare stöd, enligt pedagogiskpsykologi.se.

Studien visar även att barn med ADHD inte enbart har svårt att låta bli benskakande, stolsgungande och plockande, utan att detta snarare är centralt för barnets inlärning och förmåga att lösa komplicerade uppgifter. Barn med ADHD uppvisar däremot inte alltid sådan motorisk hyperaktivitet, visar tidigare forskning. Det är framförallt när det ställs krav på barnets exekutiva funktioner, främst avseende arbetsminne, som hyperaktiviteten visar sig.

I den nya studien från UCF har man lyckats visa att den här aktiveringen fyller ett syfte: Majoriteten av barn med ADHD presterar bättre ju mer de har möjlighet att röra på sig. Och för att kunna hålla uppmärksamheten på uppgiften behöver de aktivera sig. Studien visade även att ökade rörelser i testsituationen hade motsatt effekt för barn utan ADHD, de presterade sämre.

Man bör således se hyperaktivitet som en del av lösningen istället för att se det som ytterligare ett problem vid ADHD. Med andra ord är det nödvändigt att elever med ADHD ges möjlighet att röra på sig i klassrummet, vid läxläsning och prov. Och i alla andra situationer som ställer krav på exekutiva funktioner.

Här kan du läsa mer om studien (extern länk)

Källa: pedagogiskpsykologi.se

Läs mer